Greenport College Tour
Dossier: Greenport College Tour Westland
Tomatoworld, Greenport College Tour via een live stream
Op woensdag 22 november 2017 is de eerste College Tour live stream gehouden. Kijkers konden kennis maken met enkele zeer actuele thema’s in Tomatoworld. Gewoon vanaf de werkplek of thuis achter de computer of tablet. Reactie was op 22 november mogelijk via Whatsapp.
De actuele thema’s bij Tomatoworld waren: Klimaatverandering, waterschaarste, urbanisatie, beschikbaarheid van veilig voedsel, verspilling en eindigheid van fossiele brandstoffen, duurzame energie en gezonde voeding. Allemaal onderwerpen waar leerlingen in de toekomst mee te maken krijgen…!
Greenport Collegetour Live Stream was een samenwerking van: Greenport Horti Campus en SOB Westland (nu WNTweb).
‘Een verrassende vergadertafel…’
Heeft u er weleens over nagedacht uw interne overleg op school te verplaatsen naar de vergadertafel op de locatie van een ondernemer? Door gesprekken met ondernemers, mensen vanuit de praktijk, krijg je zoveel passie, visie en vakmanschap mee, die aan de basis staan van de topsectoren in het Westland. Denk eens aan een mooie combi, uw vergadering doen en kennismaken met ondernemers.
De koppeling praktijk/theorie en bedrijfsleven/onderwijs wordt steeds belangrijker en is essentieel geworden voor de toekomst van leerlingen. Met deze koppeling is het onderwijs nog beter in staat leerlingen klaar te stomen voor een stap in de maatschappij en de dagelijkse praktijk in het bedrijfsleven.
Maar wat geef je als docent je leerlingen mee? De basis is en blijft de theoretische kennis, een actueel beeld van de ontwikkelingen in de samenleving en het bedrijfsleven zijn meer en meer belangrijk. Daarnaast is gedrag, houding, omgang met mensen, specifieke (vak)vaardigheden en competenties net zo belangrijk! In gesprek met ondernemers ontstaat een verrassende blik, wij nodigen u graag uit om met uw team docenten het gesprek met een aansprekende ondernemer in de (glas)tuinbouwsector aan te gaan.
Meldt u via p.steyn@wntweb.nl aan en wij nemen contact met u op om uw wensen te bespreken en daar een passende (glas)tuinbouwondernemer bij te vinden. ’Een verrassende vergadertafel…’ wordt mede mogelijk gemaakt door SOB Westland (nu WNTweb) en de Greenport Horti campus en is onderdeel van de Greenport College Tour Westland voor docenten.
Warmte diep uit de aarde en bomen die tot aan ‘de hemel’ reiken
De 4e editie van de Greenport College Tour Westland, schooljaar 2016-2017, stond woensdag 17 mei 2017 in het teken van aardwarmte, het produceren en de toepassing ervan! Henry Janssen Directeur Aardwarmte Vogelaer en Fachjan, nam de geïnteresseerde docenten, studenten en onderwijsbetrokkenen mee voor een kijkje op de boorlocatie Aardwarmte Vogelaer en op de locatie van Fachjan waar gebruik gemaakt wordt van de aardwarmte. Het aardwarmte project omvat het realiseren van een aardwarmtedoublet en warmtedistributiesysteem waarvan de bronnen op een diepte van 2.500 meter liggen en warm water gaat onttrekken van circa 85 graden. De warmte van dit water zal via warmtewisselaars gebruikt worden om de aangesloten tuinbouwbedrijven (Optiflor, Kwekerij Apartus, Amazone Plants, Gebr. Grootscholten Handelskwekerij, Kwekerij Barendse, Zuidgeest Growers, Fachjan en Vitapep) op een duurzame manier te verwarmen. De tuinbouwbedrijven zorgen voor een optimale uitkoeling van het water tot ongeveer 35 graden. Daarna wordt het afgekoelde water weer teruggepompt naar de oorspronkelijke bron op circa 2.500 meter diepte.
Een technisch complex project, de kwekers zijn niet direct naast de boring gelegen. De nodige kilometers, zo’n 7 kilometer, leidingweg zijn aangelegd om de bedrijven tot in Monster en Honselersdijk met de warmte te bereiken. Een uniek, innovatief en gedurfd project wat 13,5 miljoen m3 aardgas en 24 kiloton CO2 per jaar gaat besparen (gelijk aan het verbruik van ca. 9.000 huishoudens). Fachjan, een van de deelnemende bedrijven, kweekt geen doorsnee planten. In het echte familiebedrijf wordt, samen met zeer deskundig personeel, in 45 ha bijzonder hoge kassen een ongekende diversiteit aan tropische planten gekweekt. De planten van Fachjan gaan vrijwel de hele wereld over. Al meer dan 50 jaar is Fachjan een bijzondere speler in een bijzondere groene markt. Het bedrijf investeert volop in vernieuwing, app’s om een ruimte met groen in te richten, apps’s voor de watervoorziening, een efficiënte en betaalbare hydrocultuur en nu ook aansluiten bij een duurzaam warmtesysteem in het Westland.
Het gebruik maken van de aardwarmte maakt dat de producten van de deelnemers duurzaam worden geteeld en draagt sterk bij aan een schonere en gezondere toekomst. Op termijn is de verwachting dat meerdere bedrijven zullen aansluiten en gebruik gaan maken van de aardwarmte die door het Aardwarmte Vogelaer, aan de Arckelweg te Poeldijk, uit de grond wordt onttrokken.
Collegetour: Techniek, MVO en Ondernemerschap!!
De 3e editie van de Greenport College Tour Westland vond op 15 maart 2015 plaats bij Berg Hortimotive in De Lier. Berg Hortimotive ontzorgt wereldwijd bedrijven in de glastuinbouw in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert Berg Hortimotive bedrijfsspecifieke oplossingen. De systemen van Berg Hortimotive creëren voor ondernemers de mogelijkheid het management van hun bedrijf te optimaliseren. Eigen engineering en productie stelt Berg Hortimotive in staat om exact in te spelen op de wensen van uiteenlopende opdrachtgevers in uiteenlopende teelten.
In de missie van Berg Hortimotive neemt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een belangrijke plaats in. Berg Hortimotive neemt de verantwoordelijkheid voor de effecten van de bedrijfsactiviteiten op mens en milieu. Ze maken bewuste keuzes om een balans te bereiken tussen People, Planet en Profit. En ze gaan zelfs nog een stapje verder, want ze richten zich op nieuwe marktkansen, groei en innovatie met winst voor mens, maatschappij en milieu. Voor nu en in de toekomst. MVO is een proces en geen eindbestemming. De doelen die worden nagestreefd veranderen in de tijd en met elke bedrijfsbeslissing. Er wordt door Berg Hortimotive gezocht naar haalbare stappen om de maatschappelijke verantwoordelijkheid vorm te geven. Door langdurige relaties aan te gaan is Berg Hortimotive betrokken bij haar klanten. En door innoverend te werk te gaan, kunnen ze ook voor de uitdagingen van morgen handvatten bieden.
Bij Berg Hortimotive gaan de meest innovatieve technologie, MVO en vooral ondernemerschap hand in hand. De Greenport College Tour Westland is een mooie kans om als docent/leerkracht/betrokkene bij onderwijs, kennis te maken met dit mooie bedrijf! Wij willen u als docent/leerkracht of direct betrokkene in het onderwijs/bedrijfsleven in de Westlandse regio graag kennis laten maken met dit unieke bedrijf.
De locatie: Berg Hortimotive, Burg. Crezeelaan 42a, 2678 KZ De Lier (via rotonde Rijk Zwaan).
Martijn van Velzen en Paul Steyn
Echt vernieuwend leren
De Greenport College Tour van 8 februari liet weinig aan de verbeelding over. Projectontwikkelaar Mark Zwinkels presenteerde kort maar krachtig hoe de ontwikkeling van WOW (*) verloopt en welke thema’s er momenteel spelen rondom het project.
Nu nog een zootje kale heilpalen in een veld, maar over minder dan acht maanden steekt het gebouw boven de kassen van het Westland uit. Met meer dan 40 klaslokalen, de Demokwekerij en het WOW-ditorium biedt het complex dan ruimte voor circa 1200 leerlingen en meer dan 25.000 bezoekers per jaar.
WOW-ditorium & Demokwekerij
Het WOW-ditorium wordt misschien wel het pronkstuk van het gebouw. Zwinkels benadrukt dat de centrale ruimte – mede door nieuwe investeringen – écht heel bijzonder wordt. De ruimte wordt ingericht als collegezaal en aula, maar biedt ook ruimte voor events van gezelschappen tot wel 300 man. Hiermee wordt het WOW- ditorium hét clubhuis van de (internationale) tuinbouwsector.
De Demokwekerij wordt op zijn beurt hét innovatielab van de sector. Hij vergelijkt het met de Technocampus van Philips. “De enige manier om op tijd te innoveren, is door onderzoek, demonstratie en educatie samen onder één dak te brengen.”
“Onderzoek, demonstratie en educatie samen onder één dak.” Wat is dan de bijzondere kracht van zo’n demoruimte? “Om verliefd te worden op een meisje, moet je haar eerst ontmoeten.” De kwekerij dient er dus vooral voor om mensen kennis te laten maken met de groene sector. Pas dan kunnen ze een mening vormen en zich verdiepen.
Echt vernieuwend leren
“Ik zie hier in het museum voorwerpen hangen die ik zelf nog gebruikt heb.” Paul Steyn, programmamanager bij SOB Westland (nu WNTweb) en introductiespreker bij het college, benadrukte met deze uitspraak hoe snel de sector eigenlijk verandert. En als de sector verandert, dan moet het onderwijs mee veranderen. Om up-to-date te blijven over alle ontwikkelingen schrijft het bedrijfsleven actief mee aan het curriculum.
Bestaande opleidingen worden geüpgraded en nieuwe opleidingen worden ontwikkeld. ‘Master of Food’ en ‘Mechatronica’ bijvoorbeeld. De opleiding Mechatronica is bijvoorbeeld voortgekomen uit technische innovaties en maatschappelijke trends. Woordkeuze is bij deze nieuwe studies erg belangrijk volgens Zwinkels. “Robotica klinkt bijvoorbeeld veel interessanter dan tuinbouwtechniek.”
“Robotica klinkt veel interessanter dan tuinbouwtechniek”
En als er tijdens een opleiding iets verandert? “Dan passen we het curriculum gewoon aan.” Stel dat er bijvoorbeeld een bacterie uitbreekt die gewassen aantast of dat een handelsboycot de export belemmert – denk maar aan de fruitboycot van Rusland, dan is het belangrijk dat de studenten hier meteen over leren.
En Hbo dan?
Kunnen Hbo’ers ook terecht bij WOW? Dat is zeker de bedoeling. Hoewel de nadruk in eerste instantie ligt op Mbo-opleidingen, wil WOW zich uitbreiden naar alle niveaus. Er gaan bijvoorbeeld al geluiden dat er een tweejarige Associate’s degree Tuinbouwmanagement op Hbo-niveau komt, in samenwerking met Inholland. Zwinkels sloot zijn presentatie af met een duidelijke boodschap: “Uiteindelijk ben ik niks en is WOW niks. Alle partijen maken WOW samen tot een succes.”
(*) WOW, 5 dagen na de college tour is bekend gemaakt dat WOW is aangepast in: World Horti Center.
De Greenport College Tour Westland gaat weer van start op woensdag 23 november, bij Pligt Profissionals
Pligt Professionals is een innovatief, professioneel bedrijf met een indrukwekkend assortiment kleurrijke bloeiende planten van een hoogwaardig kwaliteitsniveau.
‘Driven by Passion’
Alle activiteiten binnen het bedrijf zijn erop gericht om een volwaardige functie te vervullen als betrouwbare en flexibele leverancier van potplanten. Daarbij hebben zaken zoals kwaliteit, service en maatschappelijk verantwoord ondernemen een hoge prioriteit. In de bedrijfsprocessen staan de klant, de consument en de omgeving centraal. Op twee hypermoderne kwekerijen, waar vrijwel alle processen geautomatiseerd zijn, worden Volcano, Aurora, Encanto Waterfall, Princettia, Sunny Side Up, Cyclone, Premium Begonia en Poinsettia geteeld. Nieuwe en hoogwaardige technieken zijn toegepast om het productieproces te stroomlijnen teneinde topkwaliteit, betrouwbaarheid en service te kunnen garanderen.
De locatie is: Maasdijk 91, 2691 PC in ’s-Gravenzande.
Vitapep maakt de leukste momenten nog leuker!
Vitapep is een uniek concept in de paprikawereld. Patrick Franken en Wim Zuidgeest, gastheren tijdens de Greenport College Tour Westland voor docenten, zijn al zo’n 10 jaar bezig met de ontwikkeling en teelt van de oranje minipaprika Vitapep. Vitapep omschrijft zichzelf als een beetje eigenwijs. Ze doen dingen op hun eigen manier; dat is leuker dan meegaan met de massa. Altijd op zoek naar hoe het anders kan, lekkerder, beter en met nog meer plezier. Met veel passie en energie inspireerden Patrick en Wim de deelnemende docenten van diverse Westlandse onderwijsinstellingen; ISW, MBO Westland en Inholland.
Marktgericht produceren, een langdurige relatie opbouwen met de consument, dat is hoe Vitapep produceert. Het teeltbedrijf Zuidgeest Growers bestaat uit twee teeltbedrijven waarvan er een gevestigd is in Honselersdijk en de andere in de Maasdijk. Daarnaast is er een derde teeltbedrijf, Atlantic Growers, in Portugal gevestigd waardoor ze jaarrond kunnen leveren. Naast de teelt is de vermarkting van minstens zo’n groot belang. Het bedrijf wil de consument bereiken en de consumptie van snackgroenten laten toenemen. Vitapep werkt onder meer uit de gedachten van “door de consument zelf aan de slag te laten gaan met telen van eigen groeten bevorder je de consumptie van snackgroenten”, zegt Patrick. Voor verkoop zijn we aangesloten bij telerscoöperatie Harvest House.
Marketing
Vitapep is continu met (markt)ontwikkelingen en businessmodellen bezig, gericht op mens, maatschappij en milieu. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld; het schoolfruit, educatie voor kinderen, geothermie (aardwarmte), milieukeurmerk en gerichte promotie voor de gezonde paprika.
Verpakking is hierin ook van essentieel belang. Voor de herkenbaarheid, maar ook de uitstraling en presentatie van het product. Denk bijvoorbeeld aan de zelf ontworpen emmertjes en doosjes waar de paprikaatjes in verpakt worden. Maar Vitapep gaat hierin verder, er wordt zelfs nagedacht over hoe de dozen opgestapeld moeten worden, alle kleuren aan dezelfde kant en de stickertjes op dezelfde hoogte. Dit zorgt voor oplettendheid en betrokkenheid van de medewerkers.
Voorbeelden van Concepten van Vitapep zijn: Paprika in zeezout en olie, paprika met vulling, bekers en shakers met paprika’s, verschillende paprika-sappen/smoothies, tapenade, muffins en het meest bekende concept Snack & Grow-me!, waarmee je je eigen paprikaatje kunt kweken.
Uiteraard kan dit allemaal niet zonder de betrokkenheid van het personeel. Personeel dat voor 30% bij Vitapep is binnengekomen als scholier via vakantiebaantjes of stage. Bij Vitapep is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, medewerkers krijgen veel verantwoording en kunnen doorgroeien met de ontwikkelingen van het bedrijf. Belangrijke opleidingen voor Vitapep zijn; Spuitlicentie, Biologie, Bemesting, het Nieuwe telen, maar ook; Nima, diverse talen, leidinggeven (omgang met personeel) en Hygiëne. Ook op het gebied van stages biedt een glastuinbouwbedrijf als Vitapep voldoende mogelijkheden, zo zijn er in de sector en ook bij Vitapep mogelijkheden op het gebied van Marketing, klantonderzoek, marktonderzoek/ -introductie, houdbaarheid en kwaliteit, teelt en innovatie.
Onderwijs – bedrijfsleven
De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is zo belangrijk. De boodschap van Patrick is dan ook; “stop de studenten niet in een keurslijf, geef studenten de ruimte, kom naar buiten, kom naar de bedrijven en laat zien wat de wereld, maar ook de glastuinbouw te bieden heeft”. “De glastuinbouwbedrijven zijn tegenwoordig meer dan tuinen, het zijn organisaties met een teler erin geworden”, zegt Wim. Wat betekent dat er veel meer bij komt kijken dan alleen de teelt en het zorgen dat er een kwalitatief goed product afgeleverd wordt. De organisatie daarom heen is net zo belangrijk of misschien wel belangrijker, denk aan de marketing, verkoop, techniek, innovaties, maar ook het personeelsbeleid.
Docenten laten hun kennis groeien bij BVB Substrates
Docenten van diverse onderwijsinstellingen in het Westland keken op 28 januari 2016 hun ogen uit toen ze afgelopen donderdag, tijdens de Greenport College Tour voor docenten, met Richard Bremmer de immense loodsen van BVB Substrates binnenliepen. Huizenhoge bergen van diverse soorten substraat voor alles wat groeit en reusachtige shovels die het substraat verplaatsten. “Je voelt je dan ineens erg klein”. Richard Bremmer, Advice Horticulture van BVB Substrates, nam de docenten van onder andere ISW, WSKO, Lentiz – MBO Westland en Floracollege, mee in de wereld van het substraat. BVB Substrates is in meer dan 100 jaar uitgegroeid van tussenpersoon voor boeren en veehouders tot betrouwbare leverancier van substraat in binnen- en buitenland. BVB Substrates is expert als het gaat om het produceren en leveren van substraten voor alles wat groeit.
Op de productielocaties werken ruim 250 medewerkers aan het optimaal beleveren van de klanten. Het bedrijf beschikt over een R&D-afdeling met twee geavanceerde laboratoria en een eigen proefkas. Doordat BVB Substrates een uitgebreid wagenpark heeft met ruim 70 vrachtwagens, kan er altijd snel en flexibel worden geleverd. “Binnen ons bedrijf hebben teams zich gespecialiseerd in verschillende teeltsegmenten. Klanten krijgen daardoor gespecialiseerd advies en een product op maat, met de voordelen van een grootschalig en breed georiënteerd bedrijf. Hierdoor kunnen ze hun klanten verzekeren van een optimaal kennis-kwaliteit-prijs niveau”.
BVB Substrates is een is leerbedrijf en heeft regelmatig stages en bezoeken van leerlingen en studenten. Naast de substrates handelt het bedrijf ook in vrachtauto’s, heeft een eigen ICT bedrijf, de meeste machines in het bedrijf zijn in eigen beheer ontwikkeld en gemaakt. Een bijzondere afdeling in het bedrijf is de productie en handel in miniatuur vrachtauto’s.
De Greenport College Tour bij BVB Substrates was een bijzonder bezoek (als docent in het Westland mocht u dit niet missen). Meer informatie op: bvb-substrates.nl.
Greenport College Tour bij Levoplant
Op donderdag 26 november bezochten ruim 30 docenten potplantenkwekerij Levoplant in Honselersdijk. Na een korte bedrijfsfilm zijn de docenten in 2 groepen door het bedrijf gelopen om kennis te maken met de teelt, opkweek, verwerking bij de aflevering en de geavanceerde techniek in het bedrijf. Potplantenkwekerij Levoplant is gespecialiseerd in het telen van de Phalaenopsis en Cordyline australis. Na de rondleiding is directeur Ron Fransen in zijn presentatie nader ingegaan op het bedrijf Levo Plant o.a. de marketing en technologie ontwikkelingen in het bedrijf. In zijn visie op onderwijs pleit Ron voor een goede samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijs in het Westland.
Een kijkje in het proces van hoogwaardige techniek bij de Van der Ende Groep
Ook in het schooljaar 2015-2016 vind er weer een College Tour voor docenten plaats. De aftrap werd op 1 oktober 2015 verricht door Ton van der Kooij, commercieel technisch adviseur van de Van der Ende Groep. Van der Kooij wist docenten van verschillende Westlandse scholen te boeien over nut en noodzaak van de toepasbare technische installaties, zoals pompen, elektromotoren, frequentieregelaars, vertragingsmotoren, kleppen, ventilatoren, waterbehandeling en filtratie ten behoeve van de innovatieve glastuinbouwsector.
Carrièremogelijkheden
Docenten van MBO Greenport, het Floracollege, ISW en InHolland werden ook geïnformeerd over de carrièremogelijkheden die Van der Ende groep biedt voor de studenten. Jongeren tussen 4 en 23 jaar moeten bewuster kiezen voor deze innovatieve en duurzame sector, of het nu om een opleiding of carrière gaat. Leraren uit het basisonderwijs en docenten uit het middelbaar onderwijs vervullen hierin een belangrijke sleutelrol.
Van der Ende Groep is in 1985 begonnen met het repareren en reviseren van waterpompen voor de glastuinbouw. Al snel volgden de verkoop van nieuwe pompen en elektromotoren, frequentieregelaars, vertragingsmotoren, kleppen en ventilatoren ten behoeve van de innovatieve glastuinbouwsector. Momenteel is Van der Ende Groep uitgegroeid tot een gerenommeerd bedrijf dat zich bezig houdt met het verkopen, reviseren en repareren van pompen voor de glastuinbouwsector. Innovaties nemen een belangrijke plaats in binnen Van der Ende Groep en dan niet alleen m.b.t. het ontwikkelen van nieuwe producten, maar ook in de vorm van op maat gemaakte oplossingen voor een bedrijf. De medewerkers van Van der Ende Groep maken het verschil en zorgen ervoor dat ze kunnen blijven innoveren en groeien. Ontwikkeling van medewerkers staat ook hoog in het vaandel. Dit biedt studenten ook de gelegenheid veel praktijkervaring op te doen bij een mooi bedrijf met veel mogelijkheden.
De locatie: Van der Ende Groep, Maasambacht 4, 2676 CW Maasdijk. Zie voor meer informatie de website: https://www.vanderendegroep.nl/nl.
Denise van Breemen, Martijn van Velzen en (Greenport Horti Campus) en Paul Steyn (SOB Westland, nu WNTweb).
Van der Knaap Groep
De Greenport College Tour Westland van het schooljaar 2014-2015 heeft op donderdag 28 mei plaatsgevonden. De 4e Greenport College Tour van dit schooljaar stond in het teken van de ontwikkeling van hoogwaardige substraten en bewortelingsproducten ten behoeve van de plantenteelt bij de Van der Knaap Groep. Het bedrijf is wereldwijd bekend om zijn kennis van kokos dat in een groot aantal producten wordt toegepast.
We hebben vier mooie bedrijfsbezoeken voor docenten gehad bij KP Holland, Greenpack in combinatie met Tomatenkwekerij Lans en telerscoöperatie Harvest House, KUBO en als afsluiter Van der Knaap Groep. Voor volgend schooljaar wordt een nieuwe reeks bedrijfsbezoeken georganiseerd, met als doel jongeren meer bewust te laten kiezen voor een carrière in de tuinbouwsector en het onderwijs dichter bij het bedrijfsleven te brengen.
De locatie: Van der Knaap, ‘de Kas’, Vogelaer 21, 2675 SH Honselersdijk.
Zie voor meer informatie de website: http://www.vanderknaap.info/
KUBO decor Greenport College Tour Westland
De 3de editie van de Greenport College Tour op donderdag 20 maart stond in het teken van techniek en innovatie. 25 Docenten uit het lager- en middelbaar onderwijs kregen bij Kubo, een kassenbouwer uit Monster, les in de wereld van duurzame teelten, hoogwaardige kasconcepten, en ‘blue engineering’. De belangrijkste les die zij meekregen: de wereld van de innovatieve tuinbouw biedt volop kansen voor ambitieuze jongeren, op alle niveaus.
Horizon verbreden
Een internationale focus, blijven innoveren, een slim logistiek proces en vooral gekwalificeerd en gemotiveerd personeel. Dat bepaalt grotendeels het wereldwijde succes van KUBO. In de wereld van de kassenbouw is KUBO een van de voorlopers als het gaat om een duurzame kijk op de bedekte teelt. Voor personeel biedt het bedrijf volop uitdagingen: een internationale horizon, een bijdrage leveren aan de mondiale voedselproductie en werken in een innovatieve, dynamische omgeving. Frans Hermsen, docent aan het MBO Westland zegt aangenaam verrast te zijn over deze tak van sport in de tuinbouw: “wat een ongekende mogelijkheden, en wat een kansen voor Westlandse jongeren. Hier ga ik mijn leerlingen zeker enthousiast voor maken.”
Imago sector
De Greenport College Tour is een initiatief van de Greenport Horti Campus, locatie Westland en SOB Westland (nu WNTweb). Doel is om ondernemen in het onderwijs te bevorderen en onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Imagoverbetering van de sector speelt een belangrijke rol in dit proces. Jongeren tussen 4 en 23 jaar moeten bewuster kiezen voor deze toonaangevende sector, of het nu om een opleiding of carrière gaat. Want met de techniek en kennis van de tuinbouw is onze sector in staat om in 2030 wereldwijd 9 miljard monden te voeden, waarbij voedselveiligheid en duurzaamheid voorop staat.
Locatie was 19 maart 2015: KUBO, Vlotlaan 710, 2681 TX Monster.
Voor meer informatie over KUBO: https://www.kubogroup.nl/nl.
Greenport College Tour: ‘De vernieuwende keten van glasgroente’
De 2e editie van de Greenport College Tour op donderdag 15 januari 2015 stond in het teken van de vernieuwende keten van glasgroente. De groenteveiling is al heel wat jaren historie, maar ook produceren en afwachten wie je product wil kopen maakt steeds meer plaats voor een eigentijdse benadering. Een verantwoorde productie, verwerking en aan de verwachtingen van je klant voldoen zijn de uitgangspunten bij tomatenkwekerij Lans, inpakbedrijf Greenpack en teler coöperatie Harvest House.
Tijdens de Greenport College Tour op 15 januari konden docenten kennis maken met deze unieke ketenpartijen.
Locatie op 15 januari 2015: Greenpack, Honderdland 431, 2676 LV Maasdijk.
Presentaties van Lans Teelt, door Wilko Wisse, rondleiding Greenpack en een presentatie Greenpack verpakken, door Marieke Enthoven. Tevens een presentatie Harvest House verkoop en marketing, door Jessica Hamelink.
Tomatenkwekerij Lans
Voortdurend investeren en innoveren in nieuwe producten, nieuwe technieken en nieuwe markten, Lans is één van de modernste tomatenkwekerijen in Nederland. Op de verschillende locaties worden diverse soorten tomaten geproduceerd. Maximaal geïntegreerde gewasbescherming, op maat verpakt en geproduceerd binnen de normen van hoge kwaliteitsstandaarden. Lans staat voor innovatie. Met een gezonde dosis ondernemingsgeest is het bedrijf gegroeid naar zijn huidige niveau. Een bedrijf, dat rekening houdt met mens en milieu. Met die pijlers als fundament is Lans een financieel gezond bedrijf dat efficiency en kwaliteit hand in hand kan laten gaan! Sleutelwoorden bij Lans zijn: samenwerking, innovatie, organisatie, duurzaamheid en betrokkenheid.
Greenpack
De producten van Lans worden bij Greenpack naar wens van de klant verpakt. Efficiënt produceren is één. Efficiënt verpakken is een ander specialisme. Greenpack is een gezamenlijke onderneming van een vijftal tomatentelers. Binnen Greenpack is alle kennis en kunde gebundeld voor een efficiënte verpakking op maat. De opzet van Greenpack past in de Lans-filosofie om kwaliteit op álle fronten te leveren, van de productieomstandigheden in de kassen tot en met de presentatie in de supermarkten. Greenpack zorgt voor het in- en ompakken van alle tomaten van o.a. Lans voor de klanten in binnen- en buitenland. Greenpack heeft de modernste verpakkingslijnen in eigen huis.
Harvest House
De afzet van onze producten verloopt via telerscoöperatie Harvest House, één van Nederlands grootste telersverenigingen gespecialiseerd in vruchtgroenten. Met een vakbekwame groep telers en medewerkers zijn we continu op de hoogte van ontwikkelingen in de markt waar we dan ook flexibel op inspelen. Deze specifieke product- en marktkennis in combinatie met ons innovatieve vermogen maken ons de solide, meedenkende partner die we graag willen zijn. Onze telers zijn inmiddels uitgegroeid tot Nederlands meest toonaangevende producenten van vruchtgroenten. Niet alleen door schaalgrootte, maar ook door teeltinnovatie en ketenregie. Een areaal van ruim 800 hectare zorgt ervoor dat Harvest House de grootste telersvereniging op het gebied van vruchtgroenten is. Met teeltgebieden in het Westland, Oostland, de Wieringermeer en Zeeland bevinden onze telers zich over heel Nederland en zelfs daarbuiten, zoals in Tunesië en Portugal.
KP Holland boeit docenten tijdens College Tour Westland
De aftrap van de Greenport College Tour Westland werd op 9 oktober verricht door Aad van der Knaap, directeur van KP Holland. Hij wist 46 docenten van verschillende Westlandse en Delftse scholen te boeien over de ontwikkelingen in de tuinbouw. Scholen zoals MBO Lentiz, de Dalton Mavo, ISW, InHolland en zelfs AOC Clusius uit N-H lieten zich meevoeren in de wereld van veredeling, vermeerdering en productie van verschillende plantensoorten. De kennismaking met KP Holland was niet alleen bedoeld om de docenten te informeren over de wereld van techniek, marketing en internationale handel van het bedrijf, maar vooral om hen te laten zien welke carrièremogelijkheden de tuinbouw biedt. Jongeren tussen 4 en 23 jaar moeten bewuster kiezen voor deze innovatieve en duurzame sector, of het nu om een opleiding of carrière gaat. Leraren uit het basisonderwijs en docenten uit het middelbaar onderwijs vervullen hierin een belangrijke sleutelrol.
De Greenport College Tour is een initiatief van de Greenport Horti Campus, locatie Westland en SOB Westland (nu WNTweb). Doel is om ondernemen in het onderwijs te bevorderen en onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Imagoverbetering van de sector speelt een belangrijke rol in dit proces. Jongeren moeten een beter beeld krijgen van de tuinbouw. Verschillende scholen, zoals het Groen Lyceum in Westland organiseren daarom bedrijfsbezoeken met hun leerlingen. Belangrijk is eerst hun leerkrachten en docenten voor de tuinbouw te enthousiasmeren. Daar is het bedrijfsbezoek aan KP Holland in geslaagd. De 46 deelnemende docenten lieten zich inspireren op een bedrijf dat met een totale teeltoppervlakte van 16 hectare ruim 30 miljoen planten per jaar produceert. KP Holland stelt zich tot doel per jaar 6 nieuwe rassen te ontwikkelen. De kruisingen leveren per jaar 50.000 Kalanchoë planten, waarvan er uiteindelijk zo’n 6 in productie worden genomen. Aad van der Knaap vertelde met passie en visie over zijn vak, en drukte de docenten op het hart; ”mensen zijn ons kapitaal op dit bedrijf. Het kennisniveau moet omhoog en we moeten meer jeugd aantrekken in deze boeiende sector. Daar ligt voor jullie een schone taak.” Het volgende bedrijfsbezoek stond op 15 januari 2015 op de kalender.
Greenport College Tour, nieuw in schooljaar 2014-2015
De Greenport Horti Campus, locatie Westland en SOB Westland (nu WNTweb) organiseerden in het schooljaar 2014-2015 een Greenport College Tour voor leerkrachten en docenten van zowel het basis- als voortgezet onderwijs. Doel is om ondernemen in het onderwijs te bevorderen en onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Tijdens de Greenport College Tour konden leerkrachten en docenten (basis- en voortgezet onderwijs) kennismaken met vier inspirerende bedrijven in de Greenport.
De bedrijfsbezoeken vonden plaats op 9 oktober 2014, 15 januari, 19 maart en 25 mei 2015. De aftrap werd gegeven op 9 oktober 2014 bij KP Holland. Dit bezoek stond in het teken van plantenveredeling. Dit is een essentiële fase bij de ontwikkeling van nieuwe variaties van planten en is daarmee een belangrijk onderdeel van productvernieuwing in de sector. Docenten kregen niet alleen college over de technieken en processen in de veredeling, maar ook over de beroepsmogelijkheden voor studenten in deze tak van sport.
Paul Steyn (coördinator SOB Westland, nu WNTweb) stond samen met Peter Samwel, directeur van KP Holland en Martijn van Velzen, vanuit LTO aangesteld als stagecoördinator binnen de Greenport Horti Campus, aan de wieg van de Greenport College Tour. Steyn is warm voorstander van de koppeling van praktijk met theorie: “Inspiratie krijg je pas als je kennismaakt met de sector. Zelfs docenten die hun hele leven lang al in Westland wonen, zijn positief verrast als ze in gesprek gaan met tuinbouwondernemers. Dan geef je ze de passie, visie en vakmanschap mee, die aan de basis staan van onze topsector.”